Spel

The Finals Review: An Explosive Game Show

Jag var inte övertygad av finalen efter att ha spelat min första match. Uppenbarligen räcker inte en enda genomspelning med tid för att komma till några givande slutsatser, men ändå, efter att ha spelat dess korta handledning, som inte förklarar spelets koncept väl, kände jag mig först vilsen och besviken. Lyckligtvis höll inte denna känsla, och efter ytterligare några matcher blev finalen djupt förankrad. Som ett fan av Battlefield-serien var detta inte en stor överraskning; The Finals är ett lagbaserat first-person shooter med tonvikt på förstörelse och kaos, utvecklat av Embark Studios, som räknar flera Battlefield-alumer i sina led. De två spelen är inte alls lika i bredare bemärkelse, men Battlefields DNA finns överallt, från dess snabba skjutning till dess kaotiska förstörelse.

En viktig skillnad mellan The Finals och de flesta andra tävlingsskyttar är att det ställer flera lag med tre spelare mot varandra, i antingen 3v3v3 eller 3v3v3v3 matcher. Denna flerlagsuppställning leder till en konstant ström av dynamiska skjutningar när varje lag tävlar om kontrollen över finalens största pengar. Det slutar med att du slåss mot det försvarande laget när de desperat försöker hålla kvar, samtidigt som du slåss med dina attackerande lagkamrater, vilket bidrar till spelets påtagliga känsla av totalt kaos. Det är också ett livfullt och färgstarkt skjutspel som förstärker sin överdrivna action med en spelshow-infunderad stil, med en bråkig publik och spännande utropare. Tänk The Running Man från 1987, men med frenetiska skjutningar. Den kontroversiella implementeringen av AI-röstarbete är den enda känsliga frågan relaterad till spelets estetik. Det är inte särskilt märkbart, men varje rad har en enda ton, så AI:n behöver inte sträcka ut sig och hur som helst, att använda den känns fortfarande grov.

Spelas nu: FINALEN | Lanseringstrailer för säsong 1

Det finns för närvarande två huvudsakliga sätt att underlätta allt detta kaos. I Quick Cash slåss tre lag om innehavet av ett valv fullt med pengar, som sedan måste föras till en avsedd uttagsstation för att deponeras. Det är som en blandning mellan Capture the Flag och King of the Hill, vilket vanligtvis resulterar i att alla tre grupperna samlas på en plats för en total slakt. Den som sätter in valvet i uttagsstationen startar en timer som kommer att samla alla pengar när de tar slut, men vilket som helst av de andra lagen kan stjäla insättningen utan att nollställa nedräkningsförloppet. Detta skapar snabbt en spännande känsla av fart framåt, främst för att det eliminerar möjligheten till ett dödläge och säkerställer att handlingen håller sitt snabba tempo. Det finns få stunder så tillfredsställande som att lyckas stjäla uttagspoängen i sista möjliga sekund och sätta in alla vinster till ditt lag. Det enda som kommer i närheten är att framgångsrikt bekämpa horderna och hålla poängen under en längre tid medan världen kollapsar runt dig.

Bank It är The Finals andra spelläge, som fokuserar mer på direkt strid än Quick Cash. Det finns fortfarande valv du kan gå in i för att snabbt samla en stor summa pengar, men varje spelare börjar också varje liv med pengar i sina virtuella fickor. Varje gång du dör faller dessa pengar till marken för vem som helst att plocka upp, oavsett om du bär pengarna du började med eller har samlat på dig pengar efter att ha brutit sig in i ett valv och stulit deras från andra spelare. Tanken är att sätta pengarna innan du dör och förlora allt, så du måste fundera på när du ska gå för fler dödsfall och när du ska dela upp och spara ditt byte innan det går till spillo. Det är möjligt att vinna en match utan att ens plundra ett valv och istället välja att döda och stjäla från de som redan har gjort det. Tillägget av ett fjärde lag ökar också sannolikheten för att en masskjutning inträffar när som helst, vilket bidrar till bankens mer turbulenta karaktär.

När du har spelat ett visst antal spel kommer du att kunna komma åt Finals Tournament-läget, som innehåller en mer konkurrenskraftig version av Quick Cash med några justerade regeländringar. Här spelas två matcher samtidigt, och de två bästa lagen i varje match går vidare till en andra utslagsrunda där de ställs mot varandra. Sluta bland de två bästa här och du går vidare till titelfinalen, som kommer att kulminera med de två bästa lagen som möter varandra för att se vem som kan gå segrande och vinna hela turneringen. Genom att spela många fler matcher kommer du också att kunna låsa upp en rankad version av det här läget, som inkluderar fler knockoutrundor, rankningar att avancera baserat på prestanda och belöningar i slutet av säsongen. Dessa matcher är så snabba och medryckande att även om du blir utslagen i första omgången är det svårt att motstå att försöka igen. Den enda nackdelen är en lång respawn-timer som kan verka för lång med tanke på hur snabbt och frenetiskt allt är, även om det är nödvändigt för att hjälpa till att balansera spelet. Detta är närvarande hela tiden, men är särskilt förlängt i turneringsläge, när ditt lag eliminerar.

Varje läge tar välbekanta element från andra flerspelarskyttar och förvandlar dem till en ny fusion, men det är finalens omfattande förstörelse som verkligen skiljer det åt. I stort sett vilken vägg som helst kan sprängas med sprängämnen. Du kan förstöra broar, riva hela byggnader genom att ta bort bärande väggar eller öppna ett tak för att gå ner ovanifrån. Prylar som sticky guns låter dig bygga tillfälliga broar eller barrikader för att kringgå all förstörd infrastruktur, medan gripkrokar och bärbara hoppskydd ger andra sätt att korsa finalens förstörbara kartor. Allt detta ger spelet en kavalkad av spelaragentur och kreativitet, speciellt när det kommer till att tävla om målet. Du kanske kan blockera ett rum med sköldar, sköldar och minor, men det spelar ingen roll om något av de andra lagen kan spränga taket underifrån och skicka reträttpunkten till en lägre våning. Det finns också innovation bakom denna förstörelse, eftersom allt händer på serversidan. Detta förhindrar att prestandaproblem uppstår varje gång en byggnad kollapsar eftersom den inte är beroende av sin egen hårdvara.

Alla kartorna i sig är baserade på verkliga platser som Las Vegas, Monaco och Seoul. Alla har rymliga exteriörer och kompakta interiörer, med en bra blandning av höga och låga punkter. Zip-linjer, stegar och hoppkuddar ger alternativ för att skala dessa vertikala utrymmen, medan slumpmässiga spelprogrammodifierare som meteorregn, orbitalasrar och lava kan förändra de senare stadierna av en match. Varje karta har också ett antal varianter, oavsett om det är att introducera en sandstorm för att hindra din syn eller att släppa en gigantisk uppblåsbar anka i en del av arenan. Men med bara fyra kartor verkar det lite glest.

Handlingen från ögonblick till ögonblick döljer något nackdelarna med dess begränsade karturval. Rörelse och skjutning känns häftig, med massor av olika vapen att använda, från automatgevär och maskingevär till en katana och slägga. Det finns tre olika viktklasser att leka med: lätt, medium och tung, och var och en har sin egen arsenal av vapen och prylar som får dem att känna sig unika. Den lätta klassen, till exempel, är typiskt smidig, byter stoppkraft och en större hälsoreserv för snabbhet och rörlighet för att ta sig in och ut ur strid på ett ögonblick. Medium är allroundern, med prylar och förmågor som fokuserar på stöd, som en defibrillator och healing ray. Heavy-klassen är samtidigt ett långsamt men tufft odjur som kan slita igenom väggar och lösa skador samtidigt som du peppar dig med lätt maskingeväreld. Det senare tenderar att vara allestädes närvarande i turneringsläget, eftersom dess stora hälsobar och höga skador verkligen är attraktiva. Lättklassen är mycket sällsyntare, förmodligen för att det kan vara svårt att hålla sig vid liv tills du låser upp instrumentbrädan eller osynlighetsmanteln. Så det finns några anmärkningsvärda balansproblem att lösa.

Ingen titel har angetts

Galleri

Alla vapen och prylar du kan ta med dig till en match är omfattande, men att tjäna in spelvalutan du behöver för att låsa upp dem är en utdragen upplevelse som undergräver den tillfredsställelse du helst vill ha från ett progressionssystem. Det är en glaciärtakt som gör det otroligt svårt att experimentera med olika inställningar när så mycket av det är fångat bakom timmar och timmar av spelande. Liksom de flesta andra free-to-play-skyttar har The Finals också ett stridspass som innehåller en mängd kosmetiska föremål. Det bästa du kan hoppas på utan att spendera pengar är en bucket-hatt och ett fannypack, men inget begränsat till det betalda stridspasset eller annan premiumkosmetik erbjuder en konkurrensfördel, så det finns inga betalningsalternativ.

Detta är avgörande eftersom det är trångt i tävlingsskytteutrymmet. För varje framgångssaga finns det ytterligare ett exempel på ett spel som tyvärr misslyckades och dog. Finalen sticker ut bland sina samtida tack vare sin spännande förstörelse, snabba skjutningar och onormala inställning till välbekanta mål. Det finns en del balansproblem att reda ut, dess progressionssystem måste snabbas upp och det finns väldigt få kartor, men dessa brister är i slutändan mindre när du är mitt i händelsernas centrum med explosioner och skott som ekar omkring dig. Finalen är ett absurt roligt skjutspel med potential att växa, så vi hoppas att det är en av framgångshistorierna.