Spel

Tenfold Dungeons Review – Quest Board Game

Oavsett om du är en erfaren rollspelsspelare eller en tärningskastare, letar du förmodligen alltid efter spelplan. Även om det är möjligt att spela dessa spel med hjälp av en enkel rutnätskarta, är det svårt att förneka attraktionen av 3D-terräng. Och på den fronten kan alternativen variera från 3D-printade plastdelar till förmålade fängelsehålor gjutna i harts.

I denna del av Nivå upp mitt spel, Låt oss ta en titt på ett nytt erbjudande från Gale Force 9. Tenfold Dungeons är ett förpackat terrängset som kan användas för både inomhus- och (ibland) utomhusstrider. Även om dessa set kan användas i nästan vilken kapacitet som helst, kommer två av de mest troliga att vara för rollspel och skärmytslingsspel. Så, tillsammans med vår kollega BGQ-recensent Alex, kommer vi att ge vår syn på hur de fungerar ur varje perspektiv.

tio fängelsehålor

Men för att ge dig en snabb överblick över dem finns det för närvarande 8 olika uppsättningar att välja mellan. För vår recension skickade Galeforce 9 oss en kopia av deras nya Scifi-sortiment: cyberpunk stad, Starship Revenge, Smugglers lyaoch Daedalus Station. Varje set kommer med 12 lådor i olika storlekar som kan användas som rum eller (beroende på spelet) vändas in i byggnadens exteriörer. De kommer också med massor av dörrar, klämmor och till och med några väggar för att täcka upp några oanvända konstverk eller dela upp rum i mindre områden.

De är gjorda av robust kartong och har fantastiska konstverk (beroende på din smak). Gale Force 9 inkluderade också några tydliga förstärkningsdekaler som kan appliceras på hörnen på större lådor för att förhindra att de faller isär. En sista trevlig sak är att alla lådor kommer att passa inuti varandra, vilket innebär att du enkelt kan förvara allt i originalförpackningen, som kondenserar ner till ungefär storleken som en brädspelslåda.

tio fängelsehålor

För skärmytslingsspelaren

Jag spelar flera skärmytslingsspel, så jag letar alltid efter terräng att använda, speciellt förmålade sådana. Jag kan knappt slutföra min lilla målarstock, så landet ligger långt ner på prioriteringslistan. Även om dessa inte fungerar för mina Battletech-spel eller Snabb leveranstaktikJag upptäckte att allt mänsklig skala (28 mm) fungerar perfekt. Jag har spelat mycket på sistone Cyberpunk Red: Combat Zone, och Cyberpunk City blev ett bra alternativ. Vi kunde inte bara hålla en skärmytsling utomhus på gatorna i Night City, utan vi kunde också hålla en inomhusstrid.

Det enda man bör tänka på är att det inte finns många scenarier med i uppsättningen. Så samtidigt som rummen är flexibla och har gott om plats så känns de också riktigt tomma. Du kommer med största sannolikhet att vilja ha någon typ av möbler eller andra möbler för att lägga till lite visuellt intresse eller täckning till terrängen.

Jag vill dock påpeka att två av seten du förmodligen inte kommer att använda mycket på grund av deras exteriöra kapacitet. Smugglers Den och Cybperunk City fungerar utmärkt för inomhus- och utomhusstrider, Starship Vengeance och Daedalus Station kommer att användas främst för ditt inomhusutrymme. Även konsten på de två sista är ganska enkel, eftersom de mestadels är enkla ytterväggar. Detta är en ganska kontrast till Cyberpunk City, som har skyltfönster, skyltar och andra intressanta element utanför.

Det andra trevliga med terrängen är att det är rutnät i 1-tumsutrymmen. Så det fungerar perfekt för alla system som använder den mätningen. Och för de som inte gör det och använder räckviddsregler (som Warhammer 40k) kan man enkelt strunta i golvgallren. Vi gjorde en snabb 40k skärmytsling på Starship Vengeance och det fungerade utmärkt!

tio fängelsehålor

För rollspelaren

tio fängelsehålorEftersom jag är permanent GM för min spelgrupp är jag lika intresserad som Tony av att få tag på nya sätt att skapa mötesmiljöer som är fantastiska att titta på och roliga att interagera med. Kartornas modulära karaktär ger mig ett ganska intressant alternativ till att kunna distribuera dem en natt när historien har gått av stapeln och jag behöver organisera ett möte så snart som möjligt.

Som nämnts ovan, utan möbler eller andra inredningsdetaljer, kan kartorna se lite tomma ut utan några tillägg. Som tur är kan rollspelare fylla utrymmena med sin fantasi (och jag kan fylla dem med horder av monster), så det är inte så viktigt som det kan vara om du är i en skärmytsling. För våra ändamål hittade vi inte mycket användning för kartornas yttre inställningar och höll oss inomhus, men det kan mycket väl vara en funktion av vår grupp och spelet vi spelar för närvarande (en Pathfinder 1E-kampanj).

På tal om den varierande användningen av dessa kartor, det finns tillräckligt med variation i de olika uppsättningarna som du kan blanda och matcha beroende på behoven i din egen kampanj. Även om det finns några tydliga sci-fi-inriktningar kan du också använda din fantasi för att se hur dessa skildringar kan passa in i din äventyrsvärld.

tio fängelsehålor

Slutgiltiga tankar

Jag blev positivt överraskad av kvaliteten och mångsidigheten hos tio fängelsehålor. Rummens modulära karaktär passar perfekt med alla spel som använder en rutnätskarta, eller till och med skärmytslingsspel som använder mätverktyg. Även om den tematiska karaktären hos dessa definitivt kommer att matcha specifika spel, om inställningen är rätt för dig, är de helt fantastiska att ha till hands. Jag överväger redan möjligheten att använda Smugglers lya antingen Starship Revenge för mitt nästa Star Wars: Legion-spel.

För $65 per set är de också riktigt prisvärda för spelarenan. Vanligtvis till det priset får du 1 rum av ett målat hartset (Dwarven Forge) eller några gråa 3D-utskrivna bitar. Så jag tar av hatten för Gale Force 9 för att inte bara göra något som ser bra ut, utan också är prisvärt. Jag kommer definitivt att hålla utkik efter framtida Tenfold Dungeon-släpp i framtiden. Kanske något modernt som passar till Marvel Crisis Protocol eller Batman Miniatures-spelet?

Få ditt exemplar